Mijn eigen ervaring met Rohloff en riem

Fiets : Santos Travelmaster 2.6

Ervaring

In 2010 schafte ik mijn Santos met Rohloff aan. Inmiddels heb ik fantastische reizen met de fiets gemaakt naar onder andere Cuba, 2x Marokko, Jordanië, Het Noorden van China, Spanje en natuurlijk vele kilometers in het mooie Nederland.
Ik ben zo’n type dat altijd alles wil uitproberen voordat ik iets aan mijn klanten adviseer, zo ook met de Rohloffnaaf. Voordat ik op mijn Santos 2.6 reizen maakte, ging ik altijd op de MTB met derailleursysteem. Op zich niets mis mee, en zoals ik altijd zeg, “met iedere fiets kom je overal”. Op een zeker moment heb ik de MTB omgebouwd naar Rohloff; alle derailleurs met toebehoren eraf en Rohloff er in.

Raadsel

Vele kilometers was het voor mij een raadsel. Mijn fiets reed altijd iets ingehouden. Zodra ik ging fietsen “plakten” mijn banden aan de weg en zodra ik de fiets in de whet-frame-van-de-fietserkplaats aan de takel hing liep het wiel als een tierelier, bijna net zo soepel als een freewheel. Rara hoe kon dat…? Ik dacht dat de naaf niet goed was en stuurde mijn wiel op naar Rohloff. Ik kreeg hem terug met de melding dat alles okay was. Ik zette het wiel weer in de fiets en kwam tot de conclusie dat hij weer net zo zwaar fietste als daarvoor. Ik legde me erbij neer. Het was zo als het was en verweet het aan mijn conditie. De fietsvakanties begonnen ondertussen verslaafd te werken en het werd tijd voor een echte vakantiefiets. Ik bestelde de Santos 2.6 (zonder Rohloffnaaf, want ik die had ik dus nog) en vanaf de eerste moment op mijn nieuwe fiets, reed mijn Santos met Rohloffnaaf als een zonnetje. Wat ging het soepel!

Oorzaak

Achterrohloff_expl-1024x768af ….. is het simpel. Zodra je gaat fietsen en stevig kracht op de pedalen gaat zetten, tordeert je frame altijd iets en dus ook je achtervork. Dit gaat door tot onder andere bij de patten. De achteras past zich altijd aan het frame aan. Bij het torderen gaat dus de as een 1 a 2 mm heen en weer. Bij een freewheelnaaf is dit geen probleem. De as heeft ruimte genoeg in de naaf. Maar een as in een Rohloffnaaf kan geen kant op. De as wringt bij het torderen tegen alle tandwielen aan en geeft dus heel veel weerstand.

Moraal van het verhaal?

Ga je voor een Rohloffnaaf die die meer dan 100.000 kilometer meegaat en heel licht loopt, ga dan ook voor een frame dat 100.000 kilometer fietsplezier geeft. De Rohloff geeft iets meer weerstand dan een fiets met derailleur, maar is zeer ideaal voor als je veel fietst onder verschillende weersomstandigheden en/of niet zit te wachten op onderhoud. Het bereik van de Rohloff is nagenoeg gelijk aan een fiets met derailleur, zelfs iets groter.

Nog meer voordelen

Fietsen met Rolhoff naaf zijn gemakkelijk te transporteren met auto, trein of vliegtuig. Wat ook zeer ideaal is, is dat de versnellingen keurig op een rij zitten en niet eerst 2 of 3 handelingen moet verrichten om in het juiste verzet te komen.
Even in het kort een uitleg bij onderstaande grafiek

http://www.janjanssen.nl/wp-content/uploads/2015/06/rohloff_14versn.png

De bovenste grafiek is van toepassing bij een crankstel met 24t, 32t en 44t, en de cassette van 12 t/m 34 tands. De gele staven zijn de werkelijke versnellingen, de roze staven zijn de overlap. Dus bij een 27 versnellingen heb je eigenlijk ook maar 14 versnellingen. Op de onderste grafiek van de Rohloffnaaf heb je dus geen overlap. Alle versnellingen zitten keurig op een rij en u hoeft dus niet te zoeken naar het juiste verzet. Ook heel fijn is dat de stappen tussen de versnellingen in gelijk zijn.

Zelf ervaren?

We kunnen ons voorstellen dat u de Rohloffnaaf zelf wilt ervaren. Al onze fietsen staan klaar voor een stevige proefrit en om uw gevoel 100% compleet te maken hebben we diverse tassensets klaar staan met 24, 18, 12 of 4 kilo erin.
Klik hier voor de demo/test fietsen die voorzien zijn van een Rohloffnaaf.

Zie de striptease van een mooi stuk Duitse duurzaamheid!

De ervaring van Santos

De riemaandrijving is veel besproken; veel meningen, veel ervaringen. Santos werkt met de Gates riem en die is er inmiddels in twee versies. Naast de Gates Original riem (ook wel CDC genoemd) is er sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).

Beide riemen heeft Santos uitgebreid getest, voordat zij er mee gingen werken. Het is bewezen, de Original riem gaat heel lang mee.

Bij het testen van de CenterTrack riem kwamen Santos echter tot hele andere conclusies. De testen wezen uit dat de CenterTrack riem 2 tot 4 keer korter mee gaat dan de Original riem. We testen de CenterTrack nog steeds, inmiddels al meer dan 100.000km. In weer en wind, op reisfietsen, forenzenfietsen en mountainbikes, zomer en winter. We komen steeds tot dezelfde conclusie: met de Original riem rij je veel meer kilometers dan met de CenterTrack riem.

Wij houden van duurzaam. Veel fietsen en met weinig onderhoud.

Nieuws van Santos

Gates, de fabrikant van de aandrijfriem die o.a. gebruikt wordt door Santos, kondigt aan te stoppen met de productie van de CDC versie van de riem. 

Hoe zit het?

De CDC riem is de originele riem waarmee Gates enorm succesvol is geworden. Niet in de laatste plaats doordat Santos de riem in combinatie met Rohloff versnellingsnaaf zag als ultieme no-nonsense en duurzame “oplossing”. Door het succes van de riem wilden veel andere merken ook een riem fiets maken. Dit ging niet altijd goed doordat het fietsframe enorm stijf moet zijn om de riem goed in z’n baan te houden. En zo ontwikkelde Gates een CDX variant op de riem. Een riem met een “geleide” uitsparing in het midden van de riem om hem op z’n plek te houden als het frame wat minder stijf was. Een mooie oplossing maar met een keerzijde. Er zit bij de CDX minder “vlees” op de riem waardoor hij sneller slijt dan de CDC versie.

Aangezien Santos gaat voor maximale duurzaamheid heeft ze een regeling getroffen met Gates.

  • Als enige merk blijft Santos de CDC riem standaard monteren op nieuwe fietsen t/m 2018
  • Slijtage delen worden gegarandeerd geleverd t/m 2021
  • Bij elke nieuw te bestellen Santos kun je desgewenst voor dezelfde prijs ook kiezen voor CDX

En Santos zou Santos niet zijn als ze niet nu al zou werken aan een “derde” alternatief om ook vanaf 2019 de meest duurzame aandrijving te kunnen leveren.

 

Daarom zijn wij blij met de Original riem.