accessoires
De e-bike vraagt om extra oplettendheid in het verkeer. De juiste instructies en accessoires kunnen helpen om veilig op uw e-bike te zitten.
E-bike helmen

Op de e-bike is een helm niet verplicht, maar wel aan te raden. Jaarlijks raken er nog altijd veel fietsers betrokken bij een verkeersongeval. En van al deze slachtoffers loopt bijna 1/3 hoofdletsel op. Vooral bestuurders van een e-bike of speedbike lopen hierbij extra risico. Het is dus van groot belang om je hoofd goed te beschermen. Een fietshelm voor speed pedelec is een must.
Waar moet je op letten?
De designs van de helmen zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. Het idee dat een helm saai, simpel of onooglijk zou zijn, is geen reden meer om geen helm te dragen. Als u een helm gaat aanschaffen, kunt u op een aantal aspecten letten. De helm goed passen. Helmen hebben verschillende maten die passen bij de omtrek van uw hoofd. Iedere helm beschikt over een verstelsysteem voor de finetuning. Het bevestigingsriempje moet glad en recht zitten, maar er moet nog wel een vinger tussen kin en riem geplaatst kunnen worden. Een helm voor een speed pedelec moet voldoen aan het keurmerk NTA 8776. Dit keurmerk zorgt ervoor dat de helm extra bescherming biedt bij de slapen en in de nek. Ook een vizier is onmisbaar bij de snelheid van een speed pedelec. Enerzijds vanwege de rijwind, en anderzijds tegen vuil en beestjes in de ogen.
Meer en meer fietshelmen zijn uitgerust met MIPS. Maar wat is MIPS? MIPS is de afkorting van ‘Multi-directional Impact Protection System’. Het komt er op neer dat de helm een betere bescherming biedt bij klappen op het hoofd vanuit verschillende hoeken waardoor hersenschade door een valpartij nog beter wordt voorkomen. MIPS wordt toegevoegd aan een fietshelm in de vorm van een wrijvingsarme laag die tussen de buitenschaal en de voering van de helm zit. Als gevolg daarvan kan de helm ten opzichte van het hoofd schuiven.
Zie hier voor ons assortiment.
Spiegel

Wanneer je tijdens het fietsen achterom wilt kijken, gaat dat vaak ongemerkt met een beetje uitwijken naar links. Dat is moeilijk te voorkomen. Als het hoofd naar links draait, draaien de schouders mee, en met de schouders draaien ook de handen aan het stuur een stukje mee. Maar: op een e-bike rijdt u harder dan op een gewone fiets, waardoor u ook iets meer naar links uitwijkt. Als er net op dat moment een tegenligger aankomt…. Een spiegel op het stuur voorkomt dit soort gevaarlijke situaties: één blik in de spiegel is genoeg om te zien wat er achter u gebeurt. Tegenwoordig zijn er heel mooi vormgegeven spiegels verkrijgbaar.
Tring, tring…
Met de hoge snelheid is het handig om uw medeweggebruikers te laten weten dat u gaat inhalen. Met een bel kondigt u tijdig uw komst aan en wordt er ruimte voor u gemaakt. Dus zorg ervoor dat u gezien en gehoord wordt!
Zie ook dit filmpje over veiligheid op de e-bike.