Derailleur systemen

  • Derailleur systemen

Een derailleur is het oudste en goedkoopste versnellingssyteem. Bedoeld voor fietsers die lekker licht willen fietsen en het onderhoud op de koop toe nemen.

Het systeem is simpel: de derailleur zorgt ervoor dat dat de ketting van het ene naar het andere tandwiel wordt gedrukt. Gangbaar is tegenwoordig 3 x 10 versnellingen. Er is echter circa de helft aan combinaties mogelijk, omdat er ook bij zijn die hetzelfde verzet geven. In tegenstelling tot een naaf of bak verschillen de stapjes ook meer. Dat merkt u tijdens het fietsen. Hoe? Soms verschilt het 7 procent en dan weer 16 procent.

 

Derailleur regelmatig schoonmaken

Ook kan er met een derailleur niet vanaf stilstand worden geschakeld. Dat kan bij Rohloff of Pinion wel. Schakelen is ook hier eenvoudig en gaat via draai- of duimverstellers aan beide zijden van het stuur, en kan dus alleen als u aan het trappen bent.

Een derailleur moet regelmatig worden schoongemaakt. En bij veelvuldig gebruik moeten de achter tandwielen (cassette)  amen met de ketting worden vervangen. Dus in aanschaf iets goedkoper dan de Rohloff of Pinion, maar het benodigde onderhoud maakt dit systeem duurder.

Bij de aanschaf van een fiets met een Rohloff naaf bent u bijna 1.000 euro meer kwijt, vergeleken met een derailleur. Voor een Pinion is dat circa 1.800 euro meer. Maar deze kosten verdienen zich terug in het onderhoud, dat dus nauwelijks nodig is.