Mijn eigen ervaring met Pinion
Fiets : Santos Travelmaster 2.9
Juli 2016. Het is tijd voor een fiets met Pinion. Er is steeds meer interesse in de versnellingsnaaf en ik wil mijn klanten graag kunnen adviseren uit eigen ervaring. Na het lezen van de informatie op internet en de reviews in de vakbladen ben ik nog niet overtuigd. Eerst zien en dan geloven!
Tijdens de korte ritjes merkte ik weinig verschil met de Rohloffnaaf, maar eenmaal in de bergen met bepakking werd ik enthousiast. Ik testte de Pinion tijdens mijn fietsvakantie in Italië. We reden van Sicilië naar het vasteland en van Palermo naar Napels.
Het volgende viel mij op:
- Een verschil is de directe aandrijving van de versnellingsnaaf in het midden. Iedere vorm van kracht wordt omgezet in snelheid.
- Nooit gemist bij Rohloff, maar duidelijk zijn de kleinere stapjes tussen de versnellingen in. Een ideale versnellingsnaaf dus voor het klimmen. Je kunt altijd in je cadans blijven trappen.
- Wat ook fijn is, is het iets grotere bereik van de versnellingen ten opzichte van de Rohloff. Zeker bij de steile klimmetjes.
- De Pinion is muisstil. Je hoort hem niet in zowel de hoge als de lage versnellingen.
- En als laatste …….. De fiets rolt langer en mooier door. Je kunt merken dat er een freewheel achterwiel in de fiets zit (een naaf zonder weerstand).
- Klik hier voor de demo/test fietsen die voorzien zijn van een Pinionversnellingsnaaf.
Algemeen
- Pinion versnellingsbak 18 speed
Deze versnellingsbak is bedoeld voor fietsers die graag op het vlakke en in de heuvels en/of bergen rijden of elektrische ondersteuning op hun fiets willen. Met maar liefst 18 versnellingen en een bereik van wel 636 (!) procent, is de Pinion de Ferrari onder de versnellingsbakken voor fietsen. Met de Pinion kunt u nóg lichter en zwaarder trappen dan met de Rohloff. Hij zit op de plek van de trapas en niet in het achterwiel, zoals bij een versnellingsnaaf. Dit systeem is altijd voorzien van een onderhoudsarme riemaandrijving.
Zwaartepunt in het midden
Hierdoor ligt het zwaartepunt mooi in het midden. Maar er zijn meer voordelen: de achttiende versnelling is maar liefst 6,36 keer zo zwaar als de eerste. Elke versnelling of vertraging heeft een verschil van 11,5 procent. De tussenstappen zijn gelijkmatig en over een groot bereik. Dat zorgt ervoor dat u nóg lichter en zwaarder kunt trappen, en iedere helling of berg kan bedwingen.
Schakelen is heel eenvoudig dankzij de comfortabele draaigreep. Nooit meer nadenken in welke combinatie u fietst en schakelen vanuit stilstand is ook geen probleem.
Nauwkeurig schakelen
Schakelen gaat super soepel met de pinion-naaf. U schakelt heel nauwkeurig en kunt eenvoudig iets lichter of juist zwaarder trappen. De tussenstapjes van deze naaf liggen precies 11.5% dicht bij elkaar , waardoor u nooit meer te licht of juist te zwaar trapt, terwijl u nét even een tandje bij of terugschakelde. De verschillen zijn namelijk heel klein en trapt u altijd in de juiste cadans.
klik op de afbeelding voor een vergroting.
Onderhoudsvrij
Nog een groot pluspunt: de Pinion is onderhoudsvrij. Een oliebad zorgt ervoor dat de naaf steeds wordt gesmeerd. Dat moet alleen even worden ververst na 10.000 kilometer en u kunt weer eindeloos soepel fietsen.
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Ja, die zijn er wel. De Pinion weegt 2.700 gram en dat is fors. Zijn ‘broertjes’ wegen rond de 1.600 gram. Daar staat weer tegenover dat de Pinion bij de trapas wordt geplaatst, mooi in het midden van de fiets. Dat zorgt voor een goede balans.
Aandrijving
Al geruime tijd is er de Gates Carbon Belt drive; de riemaandrijving. De carbon ‘draden’ zorgen ervoor dat deze aandrijfriem licht, sterk en stijf is. Hij gaat maar liefst twee keer zo lang mee als een ketting, mits goed gemonteerd.
Ongevoelig voor modder
Deze riem is totaal ongevoelig voor ongemakken als olie, modder en pekel. En als u de riem op de juiste wijze behandelt, zal hij nooit zomaar breken. Dat blijkt uit de vele testen die ermee zijn gedaan.
Wilt u deze riemaandrijving gebruiken? Bedenk dan wel dat uw fiets een speciaal frame nodig heeft, namelijk deelbaar bij de achteras. De riem moet daar namelijk worden door gehaald om eventueel te vervangen. Onze medewerkers adviseren u hier graag in.
Onderhoud van de riem
Deze riemaandrijving vraagt bovendien nagenoeg geen nodige kennis voor bijvoorbeeld onderhoud.
Dus, zorg voor een goed frame en de juiste spanning, besteed het onderhoud uit en u heeft nauwelijks omkijken naar de Gates Carbon Belt drive. Alleen even afborstelen als er erg veel vuil aan de riem kleeft. Dat is alles.