Mijn eigen ervaring met Rohloff en riem

Fiets : Santos Travelmaster 2.6

Eigen ervaring

In 2010 schafte ik mijn Santos met Rohloff aan. Inmiddels heb ik fantastische reizen met de fiets gemaakt naar onder andere Cuba, 2x Marokko, Jordanië, Het Noorden van China, Spanje en natuurlijk vele kilometers in het mooie Nederland.
Ik ben zo’n type dat altijd alles wil uitproberen voordat ik iets aan mijn klanten adviseer, zo ook met de Rohloffnaaf. Voordat ik op mijn Santos 2.6 reizen maakte, ging ik altijd op de MTB met derailleursysteem. Op zich niets mis mee, en zoals ik altijd zeg, “met iedere fiets kom je overal”. Op een zeker moment heb ik de MTB omgebouwd naar Rohloff; alle derailleurs met toebehoren eraf en Rohloff er in.

Raadsel

Vele kilometers was het voor mij een raadsel. Mijn fiets reed altijd iets ingehouden. Zodra ik ging fietsen “plakten” mijn banden aan de weg en zodra ik de fiets in de whet-frame-van-de-fietserkplaats aan de takel hing liep het wiel als een tierelier, bijna net zo soepel als een freewheel. Rara hoe kon dat…? Ik dacht dat de naaf niet goed was en stuurde mijn wiel op naar Rohloff. Ik kreeg hem terug met de melding dat alles okay was. Ik zette het wiel weer in de fiets en kwam tot de conclusie dat hij weer net zo zwaar fietste als daarvoor. Ik legde me erbij neer. Het was zo als het was en verweet het aan mijn conditie. De fietsvakanties begonnen ondertussen verslaafd te werken en het werd tijd voor een echte vakantiefiets. Ik bestelde de Santos 2.6 (zonder Rohloffnaaf, want ik die had ik dus nog) en vanaf de eerste moment op mijn nieuwe fiets, reed mijn Santos met Rohloffnaaf als een zonnetje. Wat ging het soepel!

Oorzaak

Achterrohloff_expl-1024x768af ….. is het simpel. Zodra je gaat fietsen en stevig kracht op de pedalen gaat zetten, tordeert je frame altijd iets en dus ook je achtervork. Dit gaat door tot onder andere bij de patten. De achteras past zich altijd aan het frame aan. Bij het torderen gaat dus de as een 1 a 2 mm heen en weer. Bij een freewheelnaaf is dit geen probleem. De as heeft ruimte genoeg in de naaf. Maar een as in een Rohloffnaaf kan geen kant op. De as wringt bij het torderen tegen alle tandwielen aan en geeft dus heel veel weerstand.

Moraal van het verhaal?

Ga je voor een Rohloffnaaf die die meer dan 100.000 kilometer meegaat en heel licht loopt, ga dan ook voor een frame dat 100.000 kilometer fietsplezier geeft. De Rohloff geeft iets meer weerstand dan een fiets met derailleur, maar is zeer ideaal voor als je veel fietst onder verschillende weersomstandigheden en/of niet zit te wachten op onderhoud. Het bereik van de Rohloff is nagenoeg gelijk aan een fiets met derailleur, zelfs iets groter.

Nog meer voordelen

Fietsen met Rolhoff naaf zijn gemakkelijk te transporteren met auto, trein of vliegtuig. Wat ook zeer ideaal is, is dat de versnellingen keurig op een rij zitten en niet eerst 2 of 3 handelingen moet verrichten om in het juiste verzet te komen.
Even in het kort een uitleg bij onderstaande grafiek

http://www.janjanssen.nl/wp-content/uploads/2015/06/rohloff_14versn.png

De bovenste grafiek is van toepassing bij een crankstel met 24t, 32t en 44t, en de cassette van 12 t/m 34 tands. De gele staven zijn de werkelijke versnellingen, de roze staven zijn de overlap. Dus bij een 27 versnellingen heb je eigenlijk ook maar 14 versnellingen. Op de onderste grafiek van de Rohloffnaaf heb je dus geen overlap. Alle versnellingen zitten keurig op een rij en u hoeft dus niet te zoeken naar het juiste verzet. Ook heel fijn is dat de stappen tussen de versnellingen in gelijk zijn.

Zelf ervaren?

We kunnen ons voorstellen dat u de Rohloffnaaf zelf wilt ervaren. Al onze fietsen staan klaar voor een stevige proefrit en om uw gevoel 100% compleet te maken hebben we diverse tassensets klaar staan met 24, 18, 12 of 4 kilo erin.
Klik hier voor de demo/test fietsen die voorzien zijn van een Rohloffnaaf.

Zie de striptease van een mooi stuk Duitse duurzaamheid!

Algemeen:

  • Rohloff Speedhub 14 versnellingen naaf

 Een solide, betrouwbare partner, dat is de Rohloff Speedhub 14 versnellingen naaf. Uitermate geschikt voor mensen die veel kilometers fietsen en af en toe een redelijk klimmetje meepakken.

Met dit systeem rijdt u met de minste weerstand. Hij heeft 14 versnellingen met elk een gelijk verschil en daardoor heel geschikt om o.a. in de bergen te fietsen. Deze naaf is wat bereik betreft vergelijkbaar met een 27 versnellingssysteem. Hij is geliefd onder de ‘diehard’ fietsers. En dat is niet zo gek, want de Rohloff gaat zeker 150.000 kilometer mee.

De naaf heeft een ingebouwd oliebad dat om 5.000 kilometer het beste ververst kan worden. Voor de frequente fietser is dat ongeveer een keer per jaar. Ook is er een vaste afstelling van de versnellingen ingebouwd. Hij kan dus nooit verkeerd afgesteld staan. Via een draaiversteller in of bij het handvat schakelt u heel eenvoudig. Dit systeem is uit te breiden met een onderhoudsarme riemaandrijving.

 Niet zo gek dat de Rohloffnaaf steeds populairder wordt bij vakantiefietsers, mountainbikers, mensen die op de fiets naar het werk gaan of er juist in het weekend op uittrekken. Kortom: de Rohloff-naaf is een allemansvriend. De Rohloff-naaf is pas na 5.000 kilometer fietsplezier aan onderhoud toe. De ketting of riem van de aandrijving loopt altijdrecht en slijt hierdoor minder snel.

Daarom hebben wij bij Jan Brinkman deze versnellingsnaaf ook in ons assortiment opgenomen. De Rohloff heeft 14 versnellingen in het achterwiel ingebouwd. Ter vergelijking: dat komt overeen met een fiets met voor drie bladen en een 9- voudigecassette achter.

 Nauwkeurig schakelen

Schakelen gaat erg soepel met de Rohloff-naaf. U schakelt heel nauwkeurig en kunt eenvoudig iets lichter of juist zwaarder trappen. De tussenstapjes van deze naaf liggen tussen de 13.5% en de 13.7% , waardoor u bijna nooit meer te licht of juist te zwaar trapt, terwijl u nét even een tandje bij of terugschakelde. De verschillen zijn namelijk kleiner en dus veel beter te behappen.

klik op de afbeelding voor een vergroting

Schakelen vanuit stilstand

De draaischakelaar bevindt zich aan de rechterkant van het stuur. Met een simpele beweging schakelt u vliegensvlug op of af. U hoeft niet meer te wachten – en te kijken – of de ketting op een ander blad is geschoven. Vanuit stilstand schakelen? Ook dat kan met de Rohloff-naaf. Ideaal voor iedere fietsers. Nooit meer zwaar trappen, maar lekker ontspannen fietsen.

Robuuste naaf

De Rohloff-naaf is degelijk en robuust. Hij kan dus wel tegen een stootje. Verbuigen of verlopen zoals bij een achter derailleur, is met deze naaf verleden tijd. Ideaal voor als u de fiets mee op reis of vakantie neemt.

De ‘Snubber’

Wij controleren bij elke onderhoudsbeurt van uw fiets ook de spanning van de riem. Het is belangrijk dat deze goed op spanning is en op de juiste wijze is gemonteerd om te voorkomen dat de riem doorslaat. Anders loopt u de kans dat de riem de vorm van een cirkel aanneemt en niet meer goed om het achtertandwiel past.

Bovendien stelt Rohloff de zogeheten ‘Snubber’ verplicht op riem aangedreven fietsen. Een rolletje van circa 1,5 centimeter wordt gemonteerd bij het achtertandwiel en drukt de riem terug op zijn plek, mocht hij willen overslaan.

Dus, zorg voor een goed frame en de juiste spanning, besteed het onderhoud uit en u heeft nauwelijks omkijken naar de Gates Carbon Belt drive. Alleen even afborstelen als er erg veel vuil aan de riem kleeft. Dat is alles.

Deelbaar frame

Wilt u deze riemaandrijving gebruiken? Bedenk dan wel dat uw fiets een speciaal frame nodig heeft, namelijk deelbaar bij de achteras. De riem moet daar namelijk worden door gehaald om eventueel te vervangen.

Meer weten over de Rohloff-naaf? Kom gerust eens lang en vraag een van onze medewerkers om advies.