Santos E-Bike

SantosTravel Lite+ E-bike

De Travel Lite+ E-bike is een sportieve alleskunner met power. Hij brengt je naar je werk en verder, véél verder. Lekker genieten met de wind in de rug.

De Travel Lite+ is de eerste E-bike ontwikkeld vanuit vakantieperspectief. Een krachtpatser als het gaat om bagage, een openbaring op het gebied van souplesse en sportiviteit. Hij is gebouwd voor véél bagage. Zo’n 55 kg. Met zijn sterke frame en wielen rijdt hij stabiel onder alle omstandigheden.

De krachtige Go Swiss motor van de Travel Lite+ zit in het achterwiel en de verwisselbare accu op de onderbuis van het frame, ook bij de damesvariant. Lekker stabiel.

Santos ontwikkelde speciale software met slimme ondersteuning. Daarmee kies je voor maximale actieradius óf voor maximale ondersteuning, net wat je wilt.

De Travel Lite+ is uitgerust met een onderhoudsarme Pinion versnellingsbak en riemaandrijving. Hij beschikt over krachtige schijfremmen en is mooi, clean afgewerkt. Een plaatje van buiten, een krachtpatser van binnen.

Kom je langs voor een alles zeggende proefrit? Corinne heeft de fiets een paar dagen in haar bezit gehad, zij heeft het tegenwoordig alleen nog maar over haar nieuwe (vakantie) liefde ……… lees haar story.

Santos Travel Lite+: Mijn nieuwe beste vriend

Op donderdagavond komt Jan de fiets thuis afleveren. ‘Als je er eenmaal op gereden hebt, wil je ‘m nooit meer teruggeven’, zegt hij met een grote glimlach. En daar is werkelijk niets aan gelogen. Wat een fantastische fiets is de Santos Travel Lite+.

Om nog meer te ervaren wat een krachtpatser de fiets is heeft Jan er twee zware vakantie bagagetassen bij gegeven. Al snel waren de fiets en ik de beste vrienden. Hoewel de fiets ontwikkeld is vanuit een vakantieperspectief is hij ook in de stad en als metgezel voor woon-werk ritten een geweldig vervoermiddel.  Soepel en sportief, zo kan je ‘m omschrijven.

Super stabiel

Wat met name opvalt is de stabiliteit. Dit komt door de brede banden maar ook doordat de krachtige GO Swissmotor in het achterwiel zit en de verwisselbare accu op de onderbuis. Zelfs met af en toe de handen los van het stuur rijdt hij met hoge snelheid nog kaarsrecht vooruit. Ook met veel bagage rijdt hij stabiel onder alle omstandigheden.

Het duidelijke, afneembare, display op het stuur bedien je eenvoudig met de duim. Batterijniveau, actieradius, trapondersteuning, wattage, afstand, alles is te zien of en is aan te passen zodat het uiterste uit de fiets kan worden gehaald. Liefhebbers kunnen de software naderhand zelf tunen met een app. Naast de reguliere standen zijn er 2 regeneratieve standen, waarmee de motor energie terug levert aan de accu.

Geweldige actieradius

De actieradius van de Travel Lite+ E-bike hangt af van veel factoren. Denk aan luchtweerstand, rolweerstand, de mate waarin je zelf mee fietst, eigen gewicht en de stand waarin je fietst. De actieradius zou tussen de 50 en 150km liggen. Dit heb ik niet direct kunnen testen, maar 80km met veel trapondersteuning en flink doortrappen was geen enkel probleem.

De Travel Lite+ E-bike is uitgerust met een GO Swissmotor in het achterwiel. De motor past zich geleidelijk aan aan het vermogen dat je levert. Dat zorgt voor soepele overgangen, rustige versnellingen, een prettige rijondersteuning. Dit is zeer duidelijk merkbaar bij het uit stilstand wegrijden, je voelt de fiets echt optrekken en met een geringe inspanning bereik je snel een fijne snelheid. Hoe harder je trapt, hoe meer power de motor levert. Wat een sensatie is dat! Dat voelt fijn, want je kunt zelf de snelheid controleren en op gevoel doseren.

Soepel schakelen

Schakelen gaat doormiddel van het draaien aan de versnelling naast het handvat. De uitvoering waar ik mee rijd heeft 12 versnellingen, maar 18 is ook mogelijk. De Travel Lite+ E-bike heeft een Pinion versnellingsbak. Jan heeft uitgelegd dat je met een Pinion nóg lichter en zwaarder kan trappen dan met de Rohloff versnellingsnaaf. Hij zit op de plek van de trapas en niet in het achterwiel, zoals bij een versnellingsnaaf.

Goed kunnen remmen is belangrijk. De snelheden kunnen oplopen en met zware bagage moeten ze krachtig zijn en controle geven. In al mijn enthousiasme mocht ik een paar keer met 35 km/h flink in de remmen. De hydraulische schijfremmen deden hun werk, zonder slippen of zwabberen, uitmuntend!

Twee fietsen

Wat ook, volgens Jan, zeker niet onderbelicht mag blijven is dat je met deze fiets eigenlijk twee fietsen hebt: een supersonische e-bike maar ook een hele fijne ‘normale’ fiets. Doordat de versnellingsbak bij de trapas zit heb je geen versnellingen in het achterwiel, het achterwiel heeft dus maar één tandwiel. Het is hierdoor mogelijk, om als je bijvoorbeeld tijdens de zomermaanden lekker wilt fietsen zonder ondersteuning, dat je een wiel plaatst zonder motor. Ook verwijder je de accu en het display en je hebt een lichte fiets voor fijne ritten. Zodra de dagen natter en korter worden plaats je alles weer terug en ben je in een mum van tijd op je bestemming.

Weinig onderhoud

De GO Swissmotor is de kern van een sterk wiel met korte spaken. Dat wiel is gemakkelijk in en uit de fiets te halen (quick release), waardoor je zelf je band kunt vervangen of een willekeurige, (plaatselijke) fietsenmaker het nodige onderhoud kunt laten doen. Het Pinion systeem is altijd voorzien van een onderhoudsarme riemaandrijving.

Met deze fiets heb jij bijna geen auto meer nodig! … en ook tijdens actieve fietsvakanties is hij je beste vriend.